کد خبر: 1226319
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
علاوه بر این، مسئله «فردای پس از عملیات» همانطور که در مورد کل غزه مطرح بود، حالا درباره رفح نیز جدی است. «یسرائیل زیو» می‌گوید که در صورت عملیات در رفح، اگر طرفی باشد که بتوان این شهر را به وی تحویل داد، «تیپ‌های حماس برچیده می‌شوند»، اما اگر این عملیات هم مشابه عملیات‌ها در خان‌یونس و بقیه نوار غزه باشد، صرفاً یک خلأ ایجاد می‌شود و بعد هم باید ارتش از آنجا عقب‌نشینی کند و در این صورت باز هم حماس بازخواهد گشت تا کنترل رفح را دست بگیرد و در این صورت ارتش عملاً به اهدافش نرسیده است.
جوان آنلاین: به‌رغم همه حرف و حدیث‌ها، هنوز معلوم نیست اسرائیلی‌ها به رفح حمله می‌کنند یا نه، به خصوص که همزمان با بلند کردن شمشیر حمله، حماس روز شنبه اعلام کرد که پاسخ رسمی اسرائیل به آخرین پیشنهاد آتش‌بس خود را دریافت کرده و پس از بررسی، پاسخ خود را اعلام خواهد کرد. با این حال، مقام‌های امنیتی سابق رژیم صهیونیستی درباره تبعات حمله به رفح هشدار داده و آن را «خطرناک‌تر از تمام عملیات‌های ارتش در نوار غزه» خوانده‌اند. 
 
منابع غیر رسمی می‌گویند که رژیم صهیونیستی ادوات زرهی خود را اعم از تانک، نفربر و ماشین جنگی به طور گسترده‌ای در گذرگاه ابوسالم مستقر کرده که نشانه‌ای جدی از آماده شدن برای حمله به رفح است. با وجود این شمشیر آخته، خلیل الحیه، معاون شاخه سیاسی حماس در غزه دیروز اعلام کرد که پاسخ رسمی اسرائیل به آخرین پیشنهاد آتش‌بس خود را دریافت کرده و پس از بررسی، پاسخ خود را اعلام خواهد کرد: «حماس امروز پاسخ رسمی اسرائیل را به پیشنهادی که در ۱۳آوریل به میانجیگران مصر و قطر ارائه شد دریافت کرد.» یک هیئت مصری هم از روز جمعه برای گفتگو با مقامات اسرائیلی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده که هدف آن پیدا کردن راهی برای ازسرگیری مذاکرات بازگرداندن اسیران و پایان دادن به درگیری‌ها است. 
تحت چنین شرایطی به نظر می‌رسد به رغم همه اعلان‌ها و گزارش‌های رسمی و غیر رسمی، نگرانی‌هایی جدی برای انجام عملیات در رفح وجود دارد. طی دو روز گذشته، دست‌کم دو مقام امنیتی بلندپایه رژیم صهیونیستی درباره تبعات حمله به رفح هشدار داده‌اند. یک نگرانی جدی، مربوط به ماهیت عملیات است. «یسرائیل زیو»، فرمانده سابق شعبه عملیات ارتش رژیم صهیونیستی، افسر ذخیره با درجه سرلشکری در گفتگو با رادیو عمومی اسرائیل «کان» هشدار می‌دهد که درصد خطر عملیات نظامی در رفح بسیار بالاست، زیرا جنگ در این شهر پرجمعیت بسیار دشوار است و بدون شک حماس در آنجا با ایجاد فاجعه‌ای که اسرائیل مسئول آن خواهد بود، کمین استراتژیک برای ارتش رژیم آماده می‌کند و این را باید به حساسیت مصر و امریکا افزود. او تأکید می‌کند: «این عملیات نظامی بسیار خطرناک‌تر از تمام عملیات‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه است.» همچنین ژنرال «اسحاق بریک» درباره تبعات حمله به رفح می‌گوید که تأکید بر نابودی حماس به عنوان هدف نهایی جنگ [علیه غزه]، فاجعه دیگری مشابه طوفان الاقصی را برای اسرائیل رقم خواهد زد. او تأکید می‌کند: «اسرائیل باید پایان جنگ غزه را اعلام کرده و نیروهایش را از این منطقه خارج کند، زیرا حتی حمله به رفح نیز به نابودی حماس نخواهد انجامید.» ژنرال بازنشسته «اسحاق بریک» در مقاله‌ای در روزنامه هاآرتص نوشت که گالانت و «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی برای حمله بزرگ به رفح فشار وارد می‌کنند، در حالی که ورود ارتش رژیم به رفح نه تنها منجر به فروپاشی حماس نمی‌شود، بلکه تل‌آویو را با کل جهان و کشور‌های عربی که با این رژیم صلح‌نامه امضا کرده‌اند، درگیر می‌کند و این توانایی رژیم صهیونیستی را به طور کامل در خلاص شدن از شر شن‌های روان از بین می‌برد.»
در حالی که طول نزدیک به هفت ماه گذشته هشدار‌ها درباره تبدیل رویارویی با حزب‌الله به یک جنگ تمام‌عیار بار‌ها تکرار شده، ولی ناظران امنیتی می‌گویند شروع حمله به غزه، بیش از هرموقع دیگری ورود به چنین رویارویی را محتمل خواهد کرد، به خصوص که حزب‌الله طی روز‌های گذشته حملات خود را به اهداف اسرائیلی به صورت تصاعدی افزایش داده و شیوه‌های پیچیده‌تری برای رویارویی در پیش می‌گیرد. همین دیروزحزب‌الله لبنان اعلام کرد که محل استقرار سربازان دشمن در غرب شهرک «شومیرا» در منطقه الجلیل غربی را با موشک هدف قرار دادیم. فارین‌افرز نوشته که جبهه شمالی ناآرام است و حالا پس از رسانه‌ای شدن حمله اسرائیل به رفح، احتمال رویارویی افزایش یافته است؛ رویارویی که به واسطه هم صدایی اعضای مقاومت با حزب الله لبنان می‌تواند پرهزینه باشد. شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان دیروز هشدار داد: «گالانت ما را تهدید می‌کند که اگر حملات‌مان را متوقف نکنیم به لبنان حمله می‌کند تا ساکنان شمال اراضی اشغالی را به خانه های‌شان برگرداند. من به او می‌گویم که این جنگ نه تنها موجب بازگشت صهیونیست‌ها به خانه‌های‌شان نمی‌شود بلکه ممکن است یک بار برای همیشه به حضور آن‌ها در شمال سرزمین‌های اشغالی پایان دهد.» 
علاوه بر این، مسئله «فردای پس از عملیات» همانطور که در مورد کل غزه مطرح بود، حالا درباره رفح نیز جدی است. «یسرائیل زیو» می‌گوید که در صورت عملیات در رفح، اگر طرفی باشد که بتوان این شهر را به وی تحویل داد، «تیپ‌های حماس برچیده می‌شوند»، اما اگر این عملیات هم مشابه عملیات‌ها در خان‌یونس و بقیه نوار غزه باشد، صرفاً یک خلأ ایجاد می‌شود و بعد هم باید ارتش از آنجا عقب‌نشینی کند و در این صورت باز هم حماس بازخواهد گشت تا کنترل رفح را دست بگیرد و در این صورت ارتش عملاً به اهدافش نرسیده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار